donderdag, oktober 15, 2009

EEN AANZET TOT METHODIEK... waarover later (nog) meer



PECHVERHELPING...
In zekere zin kan je het werk dat ODD verricht wat vergelijken met een pechverhelpingsdienst. In die zin dat we proberen kort op de bal te spelen. Hoewel de problematiek van verslaving en/of psychische noden bij ons publiek eerder van chronische aard zijn, is de beleving ervan en de concrete vraagstelling vaak van acute aard. Onze cliënten ervaren vaak pas échte problemen wanneer ze zich concreet stellen, ze negeren nogal eens de verschillende signalen die al enige tijd het probleem aankondigen. Doch blijft het ons inziens van belang om telkens in te gaan op de concrete vragen. Elke keer er iets misloopt kan een leermoment zijn dat bepaalde inzichten kan opleveren. We weten ook dat verslaving een circulair gegeven is dat pas doorbroken kan worden als de cliënt voldoende voordelen voor zichzelf ziet die een verandering kan opleveren.

Daarom geloven we nogal sterk dat het vervullen van een aantal basisbehoeftes (inkomsten, onderdak, medische zorgen, menselijke aandacht, een daginvulling,…) cliënten kan motiveren om ook andere problemen bespreekbaar te maken en er vervolgens misschien ook iets mee te doen. Hierbij moet telkens rekening gehouden worden met het tempo dat de cliënt aangeeft/aankan alsook met mogelijke beperkingen van persoonlijke en/of psychische aard.

DUURZAAM ONDERHOUD...
Dépannage is bij pech een noodzaak. Bij ODD is ook het opbouwen van een duurzame relatie essentieel.We bieden cliënten ook de kans om telkens terug aan te haken. Door op een respectvolle en aandachtige manier in te gaan op concrete hulpvragen merken we ook dat vele cliënten terugkeren met nieuwe vragen. De ODD-medewerker gaat aan de slag met de concrete hulpvragen op verschillende levensdomeinen. Hierdoor voelen cliënten zich au serieus genomen en geven ze het vertrouwen in een volgehouden begeleiding. De houding van de hulpverlener speelt hierbij een cruciale rol: deze moet écht, onbevooroordeeld en respectvol zijn. Alleen op die manier kan een relatie opgebouwd worden en zal de cliënt een volgende maal terug contact leggen. Zo komt het dat een groot deel van het cliëntenbestand bij ODD mensen zijn die al gedurende jaren in begeleiding zijn, al dan niet met onderbrekingen. Hier treedt de ODD-medewerker op als een soort casemanager voor z’n cliënt. Hij tracht telkens opnieuw aanwezig te zijn als zijn cliënt moeilijkheden aangeeft en probeert er ook voor te zorgen dat cliënten terug aan- ipv afhaken.


0 reacties: